ODOTETTU ALFA ROMEO TONALE NYT SUOMESSA – LEGENDAARINEN MERKKI SIIRTYY SÄHKÖISEEN AIKAKAUTEEN!

 

Odotettu Alfa Romeo Tonale nyt Suomessa – legendaarinen merkki siirtyy sähköiseen aikakauteen! Täysin uusi Alfa Romeo saapuu Suomeen kahtena eri hybridiversiona. 

Täysin uusi Alfa Romeo Tonale on saapunut Suomeen. Ensimmäiset autot ovat jo jälleenmyyjillä koeajettavissa. 

 

Tonale on legendaarisen autobrändin ensimmäinen sähköinen automalli, joka kunnioittaa samalla merkin perinteitä. Tonalessa yhdistyvät aito italialainen tyyli ja urheilullisuus, jotka ovat keskeinen osa Alfa Romeon DNA:ta. Samalla se tarjoaa moderneja voimalinjoja ja ensiluokkaista liitettävyyttä tehden siitä C-segmentin upeimman SUV:n.

 

Hinnat alkavat 42 290 eurosta

Alfa Romeon ensimmäisen sähköisen automallin hinnat alkavat 42 290 eurosta. Kyseessä on Tonalen kevythybridiversio 130 hv Super-varustetasolla.

 

Tonalen mallisto koostuu alkuvaiheessa viidestä eri varustetasosta: Super, Sprint, Ti, Veloce sekä huippuvarusteltu Edizione Speciale -lanseerausmalli. Tarjolla on kaksi kevythybridiversiota 130 hv ja 160 hv bensiiniturbomoottoreilla. Mallisto laajenee loppuvuodesta 275-hevosvoimaisella ladattavalla hybridiversiolla, jonka hinnat julkistetaan syksyllä.

 

Sähköllä jopa 80 kilometriä

Alfa Romeo esittelee Tonalessa 160 hv Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) 1,5 -moottorin, joka on ainutlaatuinen merkille. Sen muuttuvageometrinen turboahdin yhdistettynä 7-vaihteiseen TCT-kaksoiskytkinvaihteistoon ja 48 V/ 15 kW, 55 Nm “P2” -sähkömoottoriin mahdollistaa moottorin pyörittämisen myös silloin, kun polttomoottori sammutetaan. Vaihteisto mahdollistaa käynnistyksen ja ajon sähköajotilassa alhaisilla nopeuksilla, pysäköidessä ja rullauksen yhteydessä. Tonalen kevythybridi tarjoaakin autenttisen sähköisen ajokokemuksen.

 

”Tonale on sähköteknologialtaan edelläkävijä, mikä näkyy auton alhaisissa CO2-päästöissä. Kevythybridimalli on varustettu kahdella sähkömoottorilla ja sillä voi ajaa pieniä nopeuksia puhtaasti sähköllä”, kertoo Alfa Romeo tuotepäällikkö Sampo Salovuori.

 

Uuden Tonalen todellinen lippulaivamalli on Q4-nelivedolla varustettu 275 hv Plug-in Hybrid (15,5 kWh), joka kiihtyy 0-100 km/h vain 6,2 sekunnissa. Sen toimintamatka sähköllä on jopa 80 km kaupunkiajossa ja jopa 60 km yhdistetyssä ajossa, jotka ovat myös luokkansa parhaimmistoa. Plug-in Hybrid -voimansiirron yhteydessä vakiona oleva Q4-neliveto takaa vertaansa vailla olevan turvallisuuden ja ajonautinnon. Tonalen ladattava hybridi lanseerataan Suomessa vuoden viimeisellä neljänneksellä.

 

Huima ennakkokysyntä

Täysin uusi Alfa Romeo Tonale on herättänyt suurta mielenkiintoa Euroopassa ennen sen lanseerausta. Merkin ensimmäisestä sähköisestä autosta on tehty jo yli 4000 ennakkovarausta. Lisäksi autosta on tehty tuhat tilausta, mikä osoittaa vahvaa mielenkiintoa niin autoa kuin Alfa Romeo -brändiäkin kohtaan.

 

Uusi Alfa Romeo Tonale valmistetaan juuri sille luodulla kokoonpanolinjalla Pomigliano d’Arcossa, Napolissa, joka on yksi konsernin edistyneimmistä ja palkituimmista tuotantolaitoksista. Voidaankin sanoa, että Tonale edustaa Alfa Romeon brändin uuden aikakauden metamorfoosia.

 

Uusi Tonale on 4,53 m pitkä, 1,84 m leveä ja 1,60 m korkea. Näihin kompakteihin mittoihin on tuotu Giulia GT:n elegantin urheilullista tyyliä, joka muistuttaa myös ikonisesta 8C Competizione -mallista. Tonalen tuotantoversion muotoilu on ollut uskollinen Alfa Romeon Centro Stile -muotoilukeskuksen luomalle alkuperäiselle konseptiautolle, joka käynnisti koko projektin.

 

Tonalen muotokieli on erottuvaa, sensuellia ja tulevaisuuteen suuntautuvaa. Keulaa hallitsee jäljittelemätön Alfan “Trilobo” -muotoilu ja ”Scudetto” jäähdyttimen säleikkö, joka toimii keskipisteenä koko keulan muotoilulle. Vastaavasti “3+3” ajovalot uudella Full-LED Adaptive Matrix -teknologialla tuovat mieleen SZ Zagaton tai Proteo -konseptiautojen itsevarman ilmeen.

 

Alfa Romeon kilpahistorian inspiroima sisätilojen suunnittelu on keskittynyt vahvasti kuljettajaan. Kaikki ohjainlaitteet ovat helposti saatavilla turvallisen ja nautinnollisen ajokokemuksen takaamiseksi. Lisäksi sisätilojen suunnittelussa on kiinnitetty huomiota yksityiskohtiin yhdistettynä sisätilojen materiaalien ja verhoilun korkeaan laatuun.

 

Alfa Romeolle uusi Tonale merkitsee uuden aikakauden alkua sähköisten voimalinjojen osalta. Strategiansa mukaisesti Alfa Romeo asettaa sille vaatimuksen: sähköistymisen on palveltava tuotemerkkiä ja sen DNA:ta. Alfa Romeo haluaa sitoutua tulevaisuuden kestävään liikkuvuuteen pysyen samalla uskollisena sen perusarvoille. Alfa Romeo on ilmoittanut, että sen mallisto on täysin sähköinen vuonna 2027.

 

 

Innovatiivista uutta teknologiaa

Alfa Romeon strategiana on tukea kuljettajan ajokokemusta uusien innovatiivisten ohjelmistojen ja liitettävyyden avulla säilyttäen samalla sille tyypillinen urheilullinen ajonautinto. Uuden Tonalen tärkeimpiä uusia teknologisia ominaisuuksia ovat esimerkiksi integroitu Amazon Alexa -ääniavustaja. Alexa tarjoaa päivityksiä ajoneuvon tilasta, lataus- ja/tai polttoainetason, etsii kiinnostavia kohteita, löytää auton viimeisimmän sijainnin, lähettää lukitus-/avauskomentoja etänä ja paljon muuta.

 

Alfa Romeo on ensimmäinen autonvalmistaja maailmassa, joka esittelee autossaan NFT-sertifikaatin. Kyseessä on todellinen innovaatio autoteollisuudessa. NFT-teknologia tallentaa asiakkaan suostumuksella ajoneuvon huoltohistorian, mikä parantaa auton jälleenmyyntiarvoa.

 

Uusi Tonale on varustettu täysin uudella infotainment-järjestelmällä, jonka Android-käyttöjärjestelmän ja 4G-yhteyden ansiosta se tarjoaa sisältöä, toimintoja ja palveluita, jotka ovat aina ajan tasalla. Uusi järjestelmä omaa täysin digitaalisen 12,3” näytön, 10,25” pääkosketusnäytön ja sujuvan käyttöliittymän, jonka ansiosta informaatio on helppo havaita yhdellä silmäyksellä.

 

Uusi teknologia palvelee myös turvallisuutta ja mukavuutta, sillä uusi Tonale on varustettu tason 2 autonomisen ajon Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) -järjestelmillä, jotka toimivat Alfa Romeon filosofian mukaisesti. Tässäkin uusi innovatiivinen ohjelmisto on brändin DNA:n palveluksessa, painopisteen ollessa edelleen kuljettajassa ja järjestelmien toimiessa häiritsemättä kuljettajan ajokokemusta, jolloin hallinta ja ajodynamiikka säilyvät mahdollisimman ennallaan maksimaalisen ajonautinnon takaamiseksi.