Coda Tronca ja Alfa Romeon katkaistun perän salaisuus

Moni suomalainen autoilija tuntee Alfa Romeon intohimoisena italialaisena automerkkinä, jonka muotoilu ja ajotuntuma ovat legendaarisia. Mutta harvempi on kuullut termiä "coda tronca" – muotoiluperiaatetta, joka on ollut keskeinen osa Alfa Romeon kilpa-autojen menestystä ja aerodynamiikkaa. 


”Coda tronca” on italiaa ja tarkoittaa "katkaistua perää". Se viittaa auton takaosan muotoiluun, jossa perä ei jatku sulavasti pyöristettynä, vaan päättyy jyrkästi leikattuun, lähes pystysuoraan pintaan. Tämä ei ole pelkkä tyylikikka – kyseessä on aerodynaaminen ratkaisu, joka perustuu saksalaisen insinöörin Wunibald Kammin tutkimuksiin 1930-luvulla. 


Kammin tutkimusten mukaan auton perän voi katkaista tietyssä kohdassa ilman, että ilmanvastus kasvaa merkittävästi. Tämä säästää auton kokonaispainoa ja lyhentää kokonaispituutta, mutta säilyttää virtaviivaisuuden edut. Alfa Romeo otti tämän idean käyttöön 1960-luvulla Giulietta SZ eli Sprint Zagato -kilpamallissa, joka oli korirakentaja Zagaton käsialaa. Zagatolla työskenteli tuolloin muuan suunnittelijaguru Ercole Spada, joka myöhemmin urallaan on suunnittelut lukuisia erittäin kauniita ja tunnettuja automalleja. 

Miksi coda tronca?

Pyöreällä perällä varustettu Giulietta SZ Coda Tonda oli jo menestynyt 1960-luvun alussa kilparadoilla, mutta muut kilpamallit alkoivat hiljalleen dominoida kansainvälisiä kilpailuja. Alfa Romeon oli vastattava haasteeseen, sillä tuohon aikaan kilpamenestys oli suora markkinointityökalu: "Voita sunnuntaina, myy maanantaina" -periaate ohjasi kehitystyötä. 


Spada ja Zagato ryhtyivät kehittämään uutta versiota SZ:stä yhteistyössä Milanon teknillisen korkeakoulun ja testikuljettajien kanssa. He perehtyivät Wunibald Kammin tutkimuksiin, joiden mukaan pitkänomaisen virtaviivaisen perän voi katkaista ilman merkittävää ilmanvastuksen kasvua. 


Ercole Spada päätyi käyttämään coda tronca -muotoilua Alfa Romeo Giulietta SZ -mallissa ennen kaikkea aerodynaamisten parannusten vuoksi – ja ratkaisu perustui sekä kokeelliseen testaukseen että kilpailulliseen paineeseen. 

Kun autoa testattiin moottoritiellä Milanon ja Bergamon välillä, tulokset olivat yllättäviä: huippunopeus nousi 200 km/h:sta yli 220 km/h:een, vaikka moottori ja alusta pysyivät samoina. Spada ei aluksi uskonut tuloksia ja mittasi nopeuden useaan kertaan – mutta jokainen testi vahvisti saman: katkaistu perä teki autosta selvästi nopeamman. 


Vaikka pyöristetty perä näyttää sulavalinjaiselta, se aiheuttaa usein epävakaata ilmavirran irtoamista, mikä lisää ilmanvastusta. Coda tronca -muotoilu sen sijaan pakottaa ilmavirran irtoamaan hallitusti, mikä vähentää pyörteilyä ja parantaa suorituskykyä – erityisesti kilpa-ajossa, jossa jokainen km/h merkitsee. 

Junior kantaa “coda troncan” perintöä

Coda tronca on taas vahvasti läsnä nykypäivän Alfar Romeon malleissa, erityisesti uudessa Juniorissa, jonka perä on saanut coda tronca -käsittelyn. 60-luvulta tutut aerodynaamiset periaatteet pitävät tänäkin päivänä paikkansa, ja ne auttavat täyssähköautoissa toimintamatkan pidentämisessä. Terävästi leikkautuvan perän ja loivasti kaartuvan takaikkunan ansiosta täyssähköinen Junior on todella virtaviivainen ja kulkee yhdellä latauksella entistäkin pidemmälle. 


Hankkimalla Alfa Romeon saat aina enemmän kuin vain auton – saat neljällä pyörällä liikkuvan tarinan, joka huokuu historiaa. Coda tronca on vain yksi pieni osa sitä upeaa kertomusta.  

 

 

 

 

 

 

Kampanjat

Tutustu käynnissä oleviin kampanjoihimme ja löydä unelmiesi Alfa Romeo jo tänään.