FCA: Mille Miglia 2016 -kilpa-ajon tähti

  • Kaikkien aikojen kuuluisimman kilpa-ajon 34. historiallinen toisinto 19.–22. toukokuuta.
  • Fiat-, Lancia- ja Alfa Romeo -brändit osallistuvat kilpa-ajoon useilla harvinaisilla klassisilla autoilla.
  • Alfa Romeon historiallinen museo lähettää kolme kruununjalokiveään: 6C 1750 Gran Sport vuodelta 1930, 1900 Sport Spider vuodelta 1954 ja 1900 Super Sprint vuodelta 1956.
  • Lähtöruudukko kutsuu myös Lancia Ardeaa vuodelta 1939, jonka kyydissä on näyttelijä Kasia Smutniak, ja kahta Fiat Spideria: 508 Balilla Coppa d'Oro (1934) ja 1100 TV Trasformabile (1955).
  • Näiden harvinaisten ajoneuvojen joukossa kilpailevat uusimmat nykymallit: Alfa Romeo Giulia, uusi Giulietta, Lancia Ypsilon Mya -erikoismallisto ja uusi Fiat 124 Spider.
  • Alfa Romeo -brändi toimii "autosponsorina" tälle vanhanajan kilpailulle, joka sykähdyttää nykyisin kuljettajia ja autoharrastajia ympäri maailman.

 

 

Historiallinen Mille Miglia -kilpa-ajon toisinto suoritetaan 19.–22. toukokuuta. Enzo Ferrari on kuvannut tätä kilpa-ajoa kuuluisalla lausumalla "maailman kaunein matkustava museo". Nyt tapahtuman 34. toisintoon osallistuu monia harvinaisia Fiat-, Lancia- ja Alfa Romeo-klassikoita FCA Heritage -mallistosta. Kyseessä on uusi yksikkö, joka koordinoi kaikki klassisiin autoihin liittyvät aktiviteetit. Tämä vanhanaikainen kilpa-ajo – jossa Alfa Romeo toimii "autosponsorina" – alkaa perinteisesti Bresciasta ja päättyy sinne. Reitti kulkee Italian joidenkin kauneimpien paikkojen kautta ja sen käännöspiste on Roomassa.
Näiden harvinaisten ajoneuvojen seurana ovat uudet FCA-mallit, jotka vahvistavat menneisyyden esikuvien ja FCA Groupin nykyisin valmistamien ajoneuvojen välistä ikuista yhteyttä. Erityisesti uudella Giulialla on kunnia toimia keulakuvana. Tämä malli on Alfa Romeo -brändin innostavin innovaatio tänä vuonna. Se esiteltiin kansainväliselle lehdistölle hiljattain. Lisäksi Mille Miglia 2016 -tapahtuman kävijät voivat ihailla uutta Lancia Ypsilon Mya -erikoismallistoa, joka julkistettiin huhtikuun puolivälissä ja joka ilmentää entistä tyylikkäämpää ja hienostuneempaa tyyliä, sekä uutta Fiat 124 Spideria. Jälkimmäinen on oleellinen osa Fiatin valmistamaa Spidereiden pitkää perinnettä (jota edustavat Mille Miglia -tapahtumassa kaksi kuuluisaa mallia), ja sen tarkoituksena on vallata uuden sukupolven intohimo houkuttelevalla tyylillä ja poikkeuksellisella suorituskyvyllä. Uusi Fiat 124 Spider matkaa kilpailureittiä pitkin ja laatii erityisen matkapäiväkirjan. Lisäksi Brescian kilpailun järjestäjillä on käytössään uusia Giulietta-ajoneuvoja, joka on vasta uudelleensuunniteltu Alfa Romeo -malli. Se edustaa uuden Giulian vahvaa perheyhteisön tunnetta.

 

Alfa Romeo

Tarumainen Freccia Rossa -reitti toimii jälleen kerran näyttämönä 6C 1750 Gran Sport -mallille vuodelta 1930, 1900 Sport Spider -mallille vuodelta 1954 ja 1900 Super Sprint -mallille vuodelta 1956. Vain kolme loistavaa autoa Alfa Romeon museosta on valittu kilpailemaan reiteille, joilla todelliset Mille Miglia -kilpailut järjestettiin (vuodesta 1927 vuoteen 1957). Tuotemerkin autot voittivat kilpailun 11 kertaa; ennätys, jota ei koskaan voi rikkoa.
Kaikki katseet kohdistuvat erityisesti legendaariseen 6C 1750 Gran Sport -malliin, jolla Tazio Nuvolari ja Giovanni Battista Guidotti voittivat Bresciasta lähteneen kilpa-ajon vuonna 1930. Kuuluisan "ohitus pimeässä" -hetken lisäksi tässä kilpailussa koettiin myös Nuvolarin saavuttavan ennennäkemättömän keskinopeuden, 100 km/h. Korin oli muotoillut milanolainen ateljee Zagato, ja se saa edelleen ihailua niiltä, jotka onnistuvat näkemään sitä nykyään.

Tänä vuonna osallistuu myös 1900 Sport Spider vuodelta 1954, joita valmistettiin vain kaksi kappaletta. Tässä kilpa-autossa on 4-sylinterinen kaksinokka-akselinen kuiva-allasvoitelujärjestelmällä varustettu moottori "1900", joka tuottaa jopa 138 hevosvoiman tehon ja saavuttaa 220 km/h nopeuden vain 880 kg:n painon ja erityisesti tehokkaan aerodynamiikan ansiosta. Kaunista Bertonen suunnittelemaa muotoilua edustavassa 1900 Sport Spider -mallissa on 5-nopeuksinen vaihteisto ja De Dion -taka-akseli: sen suorituskyky ja ajettavuus ovat nykyaikaisen auton luokkaa, se on reaktiivinen ja luotettava ja sillä on erinomaiset ajo-ominaisuudet.
Vuoden 2016 Mille Miglia -kilpa-ajoon osallistuu myös 1900 Super Sprint vuodelta 1956, tyylikäs coupé Touring-korilla 1900:n "gran tourism" -versiossa. Tästä mallista tuli kuuluisa 1950-luvulla mainoksestaan "perheauto, joka voittaa kilpa-ajoja". 1900 SS ei ole mikään uusi tulokas tässä Bresciasta lähtevässä tapahtumassa, koska 1950-luvulla, kun tapahtuma järjestettiin vielä kilpa-ajona, se oli monien "yksityisten" kuljettajien valinta sen ylivoimaisen suorituskyvyn ja luotettavuuden ansiosta.
Toisin sanoen kolme erittäin harvinaista autoa, jotka edustavat ylpeinä ainutlaatuista ajoneuvokokoelmaa. Niitä säilytetään Aresessa sijaitsevassa uudistetussa Alfa Romeon historiallisessa museossa, joka tunnetaan nimellä Aikakone (La macchina del tempo). Sen tilavissa tiloissa esitellään 69 Alfa Romeon merkittävintä mallia, jotka ovat osoittaneet mitä loisteliaimmin eivät vain tämän brändin kehitystä vaan ylipäätään henkilöautojen historiaa. Esillä ovat mm. ensimmäinen Anonima Lombarda Fabbrica Automobilin rakentama malli 24 HP, ja P2, jonka ansiosta Alfa Romeo voitti ensimmäisen Automobile World Championship -mestaruuden vuonna 1925. Lisäksi sieltä löytyvät legendaariset 24 Hours of Le Mans -kilpa-ajon voittajat, kuten 8C 2300, Grand Prix Alfetta 159 -malli, jolla Juan Manuel Fangio voitti Formula 1 -mestaruuden vuonna 1951, ja urheiluautosankarit, kuten 1970-luvun 33 TT 12, ja 155, joka voitti Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) -mestaruuden vuonna 1993. Lisätietoja ja museon aukioloajat löytyvät osoitteesta www.museoalfaromeo.com.

 

Lancia

Bresciasta lähtevään kilpailuun osallistuu myös harvinainen Lancia Ardea vuosimallia 1939 – sedan ensimmäisestä mallistosta – kyydissään Kasia Smutniak, Italiassa asuva puolalainen näyttelijä. Hän on ollut Ypsilon-mallin lähettiläs vuodesta 2015 lähtien. Tämä vahvistaa Lancian ja naisten historiallista yhteyttä, jota ilmentää Ardea-mallin luonti. Se suunniteltiin Vincenzo Lancian lesken, Adele Migliettin, päättäväisyyden ansiosta. Vincenzo Lancian alkuperäinen idea oli kopioida muoto loistokkaalta Aprillia-sedanilta, joka oli jo sekä yleisön että kriitikkojen suosikki, 9:10-suhteella pienennetyksi malliksi. Idea toteutettiin todellakin vasta Adele Migliettin aloitteesta. Tuloksena syntynyt Ardea oli pieni ja helppo hallita ja sen muotoilu oli myös modernin aerodynaaminen, mikä pienensi polttoaineen kulutusta ja paransi suorituskykyä yhdessä Lancian valmistaman kaikista pienimmän moottorin kanssa. Käytössä oli V4-moottori, joka korvasi 903 cc:n 28 hevosvoimalla ja jonka sylinterit käsittivät yhden valurautalohkon. Kiertokanget ja pohja oli valmistettu duralumiinista. Näistä ominaisuuksista huolimatta siitä tulisi erinomainen moottori, ajan myötä luotettava ja joka tapauksessa kykenevä saavuttamaan 105 km/h nopeuden.
Aprillian mittoihin verrattuna Ardeassa alustan pituutta ja leveyttä muutettiin ja koria kevennettiin, mutta sen edeltäjälle ominainen aerodynaaminen muotoilu ja kaartuva takaosa säilyivät. Kaikki tämä auttoi polttoaineen kulutuksen vähentämisessä: vain 7 litraa polttoainetta 100 km:llä – miltei ainutlaatuinen suorituskyky siihen aikaan.
Pienestä koostaan huolimatta (vain 3,615 metriä) Ardeassa oli kaikki tekniset ratkaisut, joita on malliston muissa malleissa, kuten erillisjousitukset edessä, vaimennusholkit takana ja nopea 4 vaihteen vaihteistomekanismi. Pikkuauton mitoista huolimatta sillä oli kaikki perinteisen Lancian ominaisuudet eleganssin ja tyylin osalta: sisätilat pehmeää kangasta, saatavana tilauksesta nahkaisena, kaikki säätötoiminnot ja muita pieniä hyödyllisiä lisävarusteita, kuten kello ja satiiniverho takaikkunassa.
Ardeaa tuotettiin neljä mallistoa vuoteen 1953 saakka. Se saavutti tärkeitä urheilusuorituksia Mille Miglia -kilpa-ajossa vuonna 1947, jolloin se voitti oman luokkansa. Ardea on antanut inspiraation Ypsilonille, jota valmistetaan nykyisin.

 

Fiat

Lähtöruudukko odottaa myös kahta ihastuttavaa Fiat Spideria, joiden taustalla on merkittävää historiaa: malli 508S vuodelta 1934, joka tunnetaan nimellä Balilla Coppa d'Oro ja 1100 TV Trasformabile vuodelta 1955. Erityisesti ensin mainittu ajoneuvo saa nimensä vuoden 1934 Coppa d'oro del Littorio -kilpa-ajon voiton mukaan. Tälle mallille ovat ominaisia yhtenäiset punaiset roiskesuojat (Mille Miglia -versiossa ne oli erotettu muusta korista). Malli saa vaikutteensa suoraan Fiat 508 S Balilla Sport -mallilta vuodelta 1933, joka on kaksipaikkainen Spider cabriolet-korilla ja puolapyörillä. Fiatissa on etuosaan asennettu 0,995 litran moottori, jossa on sivuventtiilit edessä, maksimiteho 30 hevosvoimaa ja Zenith 30 -kaasutin. Sen maksiminopeus on noin 110 km/h.
On myös muistettava, että malliston ensimmäinen malli (Fiat 508 Balilla vuodelta 1932), yhdessä vuosimallia 1936 olevan 500 Topolinon kanssa, oli tulosta Fiatin pitkäjänteisestä kehitystyöstä, joka alkoi 1920-luvun alussa. Tuolloin Fiat alkoi harkita pienempien, kevyempien ajoneuvojen suunnittelua. Tällaisissa ajoneuvoissa olisi pienempitehoiset moottorit, jotka käyttävät vähemmän polttoainetta ja, mikä tärkeintä, ovat taloudellisempia käyttää. Nämä olosuhteet johtivat ensimmäiseen projektiin, jonka tarkoituksena oli suunnitella pienikokoisia ajoneuvoja. Projekti tunnetaan "500 projektina". Tämän vuoksi pioneeriautot Balilla ja Topolino tunnettiin kaupallisesti Fiat 501- ja Fiat 509 -malleina, mutta myöhemmin niitä alettiin kutsua nimillä Fiat 508 Balilla ja Fiat 500 Topolino. Balilla lanseerattiin vuonna 1932. Klassiset sedan- ja torpedoversiot täydennettiin välittömästi loisteliaammalla huippuluokan Spider-versiolla. Vuonna 1933 jälkimmäisestä kehitettiin 508 S Balilla Sport – aluksi Coppa d'oro- ja Mille Miglia -versioina – ja seuraavana vuonna esiteltiin parannettu versio 36 hevosvoiman moottorilla.
Toinen Mille Miglia 2016 -kilpaan osallistuva ajoneuvo on Fiat 1100 TV Trasformabile vuodelta 1955. Se on ihastuttava kaksipaikkainen ja kaksiovinen Spider, jossa on kromattu jäähdyttimen säleikkö, panoraamatuulilasi, kallistettavat istuimet ja valkoisella päällystetyt renkaat. Se on varustettu 1,089 litran 50 hevosvoiman moottorilla ja Weber 36 -kaasuttimella, ja ajoneuvo saavuttaa maksiminopeuden 143 km/h. Sen dynaaminen suorituskyky on myös erinomainen erillisjousitusten edessä ja vakaajatangon – sekä edessä että takana – ansiosta. Ne takaavat erinomaisen luotettavuuden kaarteissa ja tasaisen ajokokemuksen.
Näiden ominaisuuksien ansiosta Fiat 1100 TV Trasformabile -mallia käytettiin usein urheiluajoissa, kuten Mille Miglia, mutta käyttäjinä olivat aina yksityishenkilöt, koska silloin ei ollut olemassa virallista Fiatin kilpa-autoilujoukkuetta. On myös tärkeää muistaa, että Fiat 1100 TV Trasformabile – jota on tehty vain 142 ajoneuvoa – perustuu Fiat 1100:n TV-versioon (Turismo Veloce). Verrattuna nelipaikkaiseen itsekantavalla korilla varustettuun sedaniin vuodelta 1953, josta tuli välitön menestys, TV- versiossa oli tehokkaampi moottori ja Weber-kaksoiskaasutin. Jälkimmäinen yhdessä muunnetun vaihteistojärjestelmän kanssa varmisti paremman suorituskyvyn. Lisäksi koriin tehtiin useita muutoksia – kuten sumuvalon lisäys jäähdyttimen säleikön keskelle, kaksisävyinen maalaus, valkoiset päällykset renkaissa, kallistettavat istuimet ja matot. Nämä muutokset paransivat varmasti tämän ajoneuvon ulkonäköä vähentämättä yhtään sen muotoilun eleganssia.

 

Torino, 17. toukokuuta 2016